Galen resa.

Ja, då har man varit på en sådan där galen hockeyrelaterad resa igen. Är fortfarande eftersom jag befinner mig på tåget hem igen. Vi har tidigare varit på en del långresor men denna slår rekord då det kommer at bli närmare 350 mil tur och retur. Leksand, Sundsvall, Umeå har varit de längsta innan denna Kirunaresa. Däremot har det varit hälften så jobbig för resorna har skett nattetid och kan har fått sova istället för kört eller skumpat på buss.

Vi klev på natt tåget till Kiruna på Stockholms C i fredags. När vi stod och inspekterade vår hytt hörde vi en välbekant röst i korridor. Ola P och Erik hade bokat samma tåg och fått hytten jämte oss, eller breve som man säger i norr.

Under resan kom vi i samspråk med flera olika personligheter bla en trevlig man som kände Petter Henning. Killen hade spelat hockey i ett NHL-lag tidigare. .Ja, ni Taifare känner nog till Petter, då han spelat i Taif tidigare. Vi umgicks väl inte direkt med honom utan samspråkade med honom i korridoren utanför våra hytter. Riktigt trevlig prick och när vi klev av i tåget i Kiruna sa han – Vad ni än tycker och tänker om mig efter matchen så kan ni väl hälsa till Petter från mig. En hälsning som Erik lovade att framföra.

Under matchen kom en del domslut som man ifrågasatte. Men några nidramsor mot domaren haglade inte och som en av oss sa. -Det går fan inte att skrika på någon man fått ett ansikte på och som dessutom var riktigt hygglig.

När vi på morgonen vaknade så märkte vi kommit tillbaka till vintern. Mycket snö men inte så kallt som det har varit tidigare här uppe utan nu låg det på ett par minusgrader. När vi satt och käkade lite frukost i restaurangvagnen var där en dam som la sig i vårt samtal om snön. Det här är inge snö, vi kollade ut på perrongen i Gällivare och undrade vad det då var?? Hon stod på sig och sa –hä ä inge snö.

Okey, om detta inte är någon snö, så undrar man ju hur det ser ut när det är snö. Kommer in ihåg min förra blogg där jag visade en bild på ett sparkställ. De är verkligen använda vintertid och ska jag vara ärlig så hade det varit skönt att använt en spark speciellt när man skulle till hotellet, då gick det nedför och man hade kunnat sparka sig hem på nolltid.

Matchen då, jag det var ju den vi åkte upp för att se

Det var en rätt go känsla att kliva in i hallen. Stående ovationer fick vi av en funktionär och ”int ska vi betala int”. Inte nog med det så var alla sådär trevliga som bara norrlänningar kan vara. Materialaren som jag kom i samspråk med i Dackehallen. Tyckte inte det var hela världen om de förlorade för då hade han fritt och tänkte åka iväg och fiska.

Ja, han fick sin efterlängtade fisketur eftersom Taif vann över Kiruna, kanske inte helt rättvist. Ragnewall var nog den som får ta äran för denna seger. Tänk vad gott det är att vi har två så fantastiskt duktiga målvakter!  En så skön seger med tanke på vår långa hemresa. Resan kommer inte kännas riktigt lika lång.

Efter matchen åkte var och en till sitt hotell för att sedan samlas upp på Bishop Arms. Där åt och drack vi gott och när maten var avklaras fick vi sällskap av spelarna. Eftersom de vunnit och hade ett bokat flyg hem till måndagen, så hade de fått en frikväll. De var lite för många för att vi skulle kunna sitta tillsammans men vi hade några rullande bord och snacket gick ett par timmar.

I helgen var det lite happenings i Kiruna. FIFA´s VM-buckla var på turné och visades på plats i Stadshuset. Att just Kiruna fick äran var nog för att den som designat bucklan är en av konstnärerna på ishotellet i Jokkasjärvi. I och med detta så hade Coca Cola, som huvudsponsor för detta evenemang en fest på Scandic i stan med dans. De som känner mig vet ju att när det är dans är jag verkligen på. Chrille och jag bestämde oss för att dra dit och vi fick flera att haka på. Usch, vi drar ner pojkarna i fördärvet. De stackarna skulle ju upp och träna vid 09.00.

Nu tänker ni kanske att det kommer lite smarrigt från kvällen men ”What happens in Kiruna stays in Kiruna”. Så här lämnar jag vår lördag i Kiruna som var mycket trevlig. Återkommer med en blogg från vår lilla tripp till ishotellet i Jukkasjärvi.