Har inte riktigt lämnat Mallorca än :)

Allmänt dravel
Är ni i Palma föreslår jag er att vika en dag och ta tåget till Sóller. en fantastisk uppleverlse. Klicka på länken så finner ni mer information om tåget.

Själva tågresan i sig är en upplevelse, men vill man så kan man ta sig dit med bil också. Staden Sóller är värd att besöka. Palma i all ära men i Sóller kommer du till ett mer Mallorcansk stad, långt bort från storstadens puls med modehus. Visst finns turismen här också men absolut inte i samma utsträckning.

Staden ligger inbäddad i en dalgång i bergskedjan Serra de Tramuntana. Serra de Tramuntana sträcker sig längst hela den västra sidan av Mallorca. Tåget stannade på en perrong på vägen ner till Sóller där man fick gå ur och titta och fotografera den vackra staden. En magnifik utsikt som verkligen inte gör sig till rätta på bild. Visst är det vackert men att se det i verkligheten tog andan ur en.

Tåget stannade en bit från torget och ville man så kunde man ta den lilla spårvagnen ner till Port de Sóller. Detta gjorde inte vi på denna resa, utan det får vi göra på vår nästa tripp till Mallorca. För det lär det bli. Jag var två mappar bland mina bilder Mallorca 2012, då vi var ner med mor min och Mallorca 2013. Där ska ligga ett album varje år har vi bestämt. Mallorca har fått en speciell plats i våra hjärtan och då tror jag att jag pratar för hela vårat ressällskapet :)

Vi tog oss aldrig tiden att gå in i den stora katedralen i Palma men vi gick runt i katedralen i Sóller. Och med tanke på hur vacker den var så kan man ju bara föreställa sig hur fint det är i Palmas Katedral. En sak som gjorde min lite putt med den i Palma var att det var fotoförbud och jag som bär med mig kameran överallt och vill dokumentera allt :(

Vi var i Sóller 2 dagar, alltså vi åkte hem till Palma emellan. När vi åkte dit första gången kom vi fram på eftermiddagen och trodde vi skulle göra stan och dess omgivning på ett par timmar. Ack, så fel vi hade. Vi förälskade oss i den lilla staden och bestämde oss direkt för att åka dit igen dagen efter igen. Första dagen så kom vi i samspråk med ett äldre svenskt par som vandrat runt överallt i hopp om att hitta Mallorcas vackraste by, Fornaluxt. De var inte så lyckosamma, så vi bestämde oss för att ta taxi till byn dagen efter.

Fornaluxt låg ungefär 6 km från Sóller och vi förstod varför den kallades för Mallorcas vackraste by. Bilvägen slutade i kanten till byn i kärnan kunde man inte åka bil då det var smala kullerstegs gränder och trappor.

Trädgårdar och uteplatser som jag skulle kunna byta mot vårt fina uterum 7 dar i veckan.

När vi dagen innan, satt på en liten lokal inhemst bar i Sóller så drömde vi oss bort. Nej, inte bort utan in i framtiden, si sådär 10 år fram i tiden. Då man kanske har vunnit på lotto eller sparat ihop till en riktigt hygglig pension. Då flyttar vi till Sóller. Men vi konstaterade att man kan ju inte år ut och år in gå och dricka pilsner och ha semester. Det skulle man ju tröttna på. Nä, man måste ju ha något att sysselsätta sig med. En bar!! Ja, vi öppnar en bar och sen började vi spåna och planera. Ja, drömma kan man ju få göra och än är det inte skatt på drömmar.

I Fornaluxt hittade vi lokalen som stod tom och bara väntade på oss. Temabar måste vi ju ha. Finskbaren fanns ju och det finns säkert svenskbarer på Mallis också MEN det finns säkert ingen TAIF-bar :) Lära Mallorcanerna att uppskatta hockey, streama hockey på TV, pryda väggarna med Taif-bilder och Chrille bemannar baren och drar vitsar.......eller inte ;-) Alla Taifare som kommer ner får "special price" och gröna brigaden folk blir hedersmedlemmar. Haha, så om 10 år får ni hålla utkik efter grön/vita flaggor på Mallorca :)

Vi vandrade tillbaka från Fornaluxt till Sóller slutningarna ner kantades av apelsin- och citronodlingar. Det var så vackert. När man promenerar hinner man se mer, känna dofter och få en helt annan upplevelse än att åka bil eller vespa.

Så är ni på Mallorca avsätt tid att besöka dessa två ställen om ni vill se och uppleva lite utanför turistramarna.