Trippen till Ö-vik

Allmänt dravel
Så har jag då samlat mig lite för att skriva lite om vår lilla tripp till Örnsköldsvik för att träffa en bloggvän. Förunderligt att man kan finna sådana underbara personer via nätet. På jobbet tyckte de nog att jag var lite konstig. Du vet ju inte vad du åker upp till. Nää, det är klart men vi har haft kontakt ett par års tid så nog tycker jag att jag kände henne rätt väl.

Jaja, resan började med buss från Växjö 08.15 på torsdag morgon. Jag min dumme nöt hade ingen matsäck med mig. Tänkte att jag tar något att äta när bussen gör sitt stop på ca. 1 timme. MEN de hade gjort om resan till en direktbuss med chaufförsbyte i Linköping. Visserligen kom vi då en timme tidigare till Sthm men där satt jag med tom mage i nästan 8 timmar. Dricka kunde man köpa framme hos chauffören men vad hjälpte det mig när jag inte hade några kontanter. Herregud, jag har ju aldrig kontanter betalar alltid med kort. Jag har nämligen kommit på att jag spar en massa pengar på så sätt.....Varför? Jo, för på grabbarnas (freddes ;o) dagliga fråga "Morsan har du en tjugoa" kan jag altid svara -Nää, jag har inga pengar ;o)

På station mötte syrran och hennes son Jonas upp oss. Jätte skoj att få träffa Jonas en snabbis också. Det var år och dar ser sist, fast vi brukar ha lite kontakt med varandra på nätet. Meningen var att vi skulle gå upp tidigt på fredags morgonen och fara vidare till Ö-vik men hastigt och lustigt så bestämde vi oss för att åka på kvällen. Bra beslut för det var knappt någon trafik alls på natten och vi var ju tre att turas om med körningen.

När vi kom till Sundsvall åkte vi upp på Norra berget och tog lite bilder. Tiden på kyrkklockan visa 3 på morgonen och solen var på väg upp igen.

Något senare passerade vi Höga kusten bron och vi svängde av för fotografering ;o) Om jag är tossig på att fotografera så tror jag nog att Olle (syrrans hjärtevän) var ännu värre. Han knäppte stupalöst :)

Resan upp blev ett litet äventyr den också. Olle var vår reseledare. Vi gjorde bla. ett stop och klättrade upp för Skuleberget, klockan var då inte mer äv fem - halv sex på morgonen. Syrran gav upp efter ca 100 meter medans Olle och jag travade vidare. 400 meter upp fanns en grotta och det var den vi hade som mål. När vi hade 100 meter kvar gav jag upp, inte av utmattning utan på grund av den höga höjden. Sista biten skulle man gå upp för en anlagd stege och gångväg som gick längst med en brant klippa. Jag bara kände att min höjdskräck satte stop. Var ju redan lätt darrig i knäna.

När vi kom ner i gen satte vi oss och åt frukost bestående av soppa (värmd på ett litet spritkök) och kaffe och pannkakor till efterrätt ;o) Vid 6-tiden var vi framme i Ö-vik och jag skickade ett sms till CW "Är du vaken?" Det var hon precis ;o) Vi fick vägbeskrivning på den sista biten till stugan.

Två dagar fick vi tillbringa tillsammans. Vädret var helt underbart klarblå himmel och strålande sol. Jag är glad att vi var där i två dagar. Först dagen var ju syrran och jag lite sega. Sen var vi nog alla lite spända över mötet. Ja, för visst tycker man att man känner varandra rätt väl men det är ändå annorlunda att träffas IRL. Som CW sa "första dagen såg jag bara era bloggsidor framför mig" ;o) Men sen blev det mer verkligt och man tyckte inte längre det kändes så konstigt. Två helt underbara dagar fick vi hos vår vän. Hon skämde bort oss så till den milda grad att jag gick upp ett helt kilo på dessa dagar ;o)

Jag fick se saker i verkligeheten som till exempel välkommen skylten....

.....och NilsG´s lilla stuga.

På lördagen tog vi oss även på en liten bilfärd runt i området. En fantastisk skärgårdsmiljö med en massa fina stugor. Vi tog oss också oss ut till fyren för att vila våra ögon på det öppna havet.

Detta är inte den riktiga fyren utan en liten minifyr de ställt upp.

Sista morgonen var det helt vindstilla och den lilla viken vid stugan låg alldeles spegelblank..

Allt var lika fint som man sett på bilderna på CW´s blogg. Konstig känsla, det kändes nästan som att man varit där innan, kanske i ett tidigare liv, fast mer troligt är ju för att hon delat med sig av sitt lilla paradis på webben ;o)

Hemresan var lika givande som resan upp. Jag är van vid att sträck köra när man ska åka någonstans men detta sätt att resa är betydligt trevligare. Det finns ju så mycket fint att se och uppleva även på vägen. Olle tog på sig rollen som reseledare. Visserligen tog resan från Ö-vik till Sundsvall 7 timmar.....men vi fick uppleva mycket sevärt bla. Linbane färd till toppen av Skuleberg. Vyn var så vacker. På denna höjd känns inte svindeln om man nu undviker att gå ut på klipp kanten och kika ner. Linbanan gav däremot darr i benen men jag kände min ändå trygg, inklämd mellan Anne och Olle ;o)

Vi åkte också ut till Norrfällsviken. En gammalt fiskelby där båthusen nu mera inte inhyser fiskebåtar utan till största delen beboddes av fritidsbåtar. Däremot fanns där en liten fiskaffär som även var en restaurang.

Olle passade på att inhandla rökt sik och lite sill som de skulle mumsa på under deras fortsatta resa genom Sverige.

Jag vill tacka Anne, Olle och CW för en underbar semestertripp.
/ Eva-Lena

Kommentera inlägget här:

Kommentarer:

1 Anne:

skriven

Jamen jösses hade vi det så trevligt ler

Resan överträffade alla mina förväntningar och vi är priviligerade att ha fått träffa denna underbara människa CW. Semestern kunde inte ha börjat på ett bättre sätt. Tack E-L och framför allt CW för att ni gjorde starten så fin. Får se om jag kan ta mig samman och blogga sen när jag kommer hem ;)

3 Martina:

skriven

Oj vad mycket ni hann med att se och besöka på vägen. Är det så för dig också, att eftersom du är den som oftast tar alla kort så ser man inte dig på några kort. Men här har du ju fastnat på några ser jag - kul!

Härliga naturfoton!

Ha att bra!

5 CW:

skriven

båtfotot är verkligen kanon... du måste skicka in det till en tävling hihi...

2 Lillemor

Så kul att läsa din blogg och alltid fina bilder ! Ni verkar haft det toppen..När ni skrivit på "fejjan" har jag undrat vem catwomen är men nu fattar jag...tror nästan jag känner igen hennes namn också,gammal AFFare va ?!

Men det att du satt utan mat i så många timmar är inte bra...nu låter jag verkligen som en tjatig morsa ;) Bra ni fick äta upp er uppe i Norrland :)

Fin blogg !

/Lillemor

4 CW

skriven

Hej... jag skäms som inte kommit mig för att skriva en blogg ännu. Det är som att allt måste smälta in först...OMTUMLANDE alltsammans men jag har börjat och jag är så glad över att ni kom hem till mig och att solen var här samtidigt. Nu regnar det hela tiden...trist kan man säga.

Lämnar en varm kram och njuter av alla minnen

6 Anna

skriven

Ojojoj, vad duktigt att köra hela natten!! Det hade jag aldrig orkat så kvällstrött som jag är. Jag är däremot himla avundsjuk på att ni varit upp på Skuleberget. Spanar på det varje gång jag åker förbi... Vilket nu inte är alltför ofta!

Vad roligt att ni hann med att se så mycket när ni nu ändå gjorde en så pass lång resa och visst lagar hon fantastisk mat! Man behöver inte gå hungrig därifrån ;D