Edinburgh igen ;o)

Allmänt dravel
Blev inget bloggande igår men nu sitter jag fast på bussen till Stockholm och har då all tid i världen att skriva lite. Som sagt Edinburgh är en stad som verkligen föll mig på läppen. Gunnar och jag konstaterade att vår familj måste ha lite Skotskt blod i ådrorna. Varför....jo för i Edinburgh finns två otoligt vackra grönområden, Medows park och Bakerfields park. Vi bodde alldeles jämte Bakerfields park och promenerade igenom den när vi skulle in till stan.

Vet ni vad gubben gör tidigt varje morgon? Jo, han går runt och sätter i små flaggor i hålen. En del av parken har de klippt greener och gjort hål. På dagarna går folk omkring med en klubba och putter. Sundt folk Skottar de vet hur man ska utnyttja grön områden bäst ;o)

Dessa två parker mitt i Edinburgh var välbesökta. Folk satt i klungor på filtar och på kvällarna åkte engångsgrillar och vinflaskor fram. Parken var väldigt välskött och av storleken så förstår man att man behövde rediga gräsklippare.

Genom parken kunde man promenera på avlagda gång- och cykelvägar, kantade med granna träd.

Pubar, finns det en hel del av i Edinburgh. De flesta mycket smakfullt inredda både in- och utvändigt. Bobbys bar tyckte jag bara var för läcker.

På måndagen hade de torghandel och sålde mycket spännande saker mestadels saker att stoppa i mun så som marmelader, ostar, korvar, puddingar och kryddor.

Jag måste berätta om min lilla fadäs. När vi var vid torget passade jag på att skriva vykort. Jag hade köpt tre stycken, ett till brorsan, syrran och ett till Roffe och Kärran. Jag skrev dit deras namn och skrev korten. Adressboken låg i resväskan så jag tänkte att jag plockar upp den sen och skriver i det. Sen fortsatte vi promenra runt bland stånden. Gunnar fick syn på en sådana där söt postlåda och jag rusade dit med korten. Inte först vi satt på bussen till flygplatsen kom jag på att jag inte hade skrivit dit adresserna. Gammal och halvt senil, eller? *asg*

Efter marknade promenerade vi upp till Royal Mill, gatan som går mellan Slottet och Holyrood Palace. En gata man inte ska missa när man är i Edinburgh.

Edinburgh är uppdelat i Old Town och New Town. I den gamla delen uppehöll vi oss mest. För att ta sig från den gamla delen till den nya gick man över en bro vid Weasley station. Där tog jag dessa bilder av det vackra Edinburgh.

Det fanns ett riktigt fint monument som man kunde ta sig upp i. Man kunde klättra enda högst upp och fick då en vidunderlig utsikt. Jag kan ju säga att höjder inte är min starka sida. Jag tog mig upp en tredje del. Det tyckte jag räckte alldeles förträffligt ;o)

Jag har pippi på fåglar och såg givetvis en när jag var upp i tornet.

Nää, nu ska jag se till att vila lite. Gick upp 5.30 och sitter nu på bussen upp till syrran i Stockholm. I morgon går färden vidare med bil till Catwomen i Ö-vik ;o)

Ha en bra dag / Eva-Lena

Kommentera inlägget här:

Kommentarer:

1 ninni:

skriven

WHAO! Ser jättemysigt ut!! Har hört av syrrans en bekant att Edinburgh är jättemysigt, charmigt och väl värt ett besök!!

Jag kör just nu stora övertalningskampanjen på maken!! :-)

Jag vill... det ser jättefint ut som sagt!

Jag låter onekligen tjatig, jag vet - men du har jättefina bilder!!!

3 CW:

skriven

TJABA du ska veta att ni är hjärtligt välkommen... jag håller på att bädda rent i min LILLA gäststuga...kom ihåg att den är väldigt liten he he... men jag vet att det går bra ändå före ni kommer ju för att träffa mig och katten så i stugan ska ni bara sova.

Funderar på om jag ska åka hem i mrg och att vi träffas först hemma hos mig i huset för jag tror att det är rätt svårt för er att hitta hit ut. Jag fick besök av en annan bloggvän i förrgår och hon hade GPS men hamnade fel ha ha... men som tur var så ringde hon jag kunde leta rätt på var hon var Sen lotsade jag hon till stugan.

Nå väl vi kan väl höras ngt sen så vi kan bestämma vad som passar bäst...och ungefär vilken tid ni tror att ni kommer fram till de norrländska skogarna.

KRAM KRAM

2 Martina

skriven

Jag älskar också pippisar, helst måsar då, och därför får du 10 poäng för måsfotot.

Gamla stan påminner verkligen om Harry Potter och ändå är det svårt att fånga alla uttryck och känslor på ett foto - ja du vet väl vad jag menar:)

Reseminnen är så underbara för man lever med dem livet ut och kan resa fram och tillbaka på dem i oändlighet - jag älsar det! Dagdrömma är det mest underbaraste man kan göra - hmmmmm- nu reste jag iväg igen!

Ha att bra och en stor sommarkram från oss!

4 Anna

skriven

Tack snälla för att du delar med dig av dina upplevelser! otroligt vackert!!

Hoppas att du är lika nöjd med vistelsen i norr som CW verkar vara ;)