Vandrarhem en ny erfarenhet

Allmänt dravel
Vi har bokat många golfpaket genom åren men det är första gång en vi bokat på ett vandrarhem. En erfarenhet som jag definitivt gillar. Det är lite speciellt med vandrarhem.

Vi anlände en timme tidigare än vad som var överenskommet men blev insläppta eftersom han blev väckt av att hundarna börja skälla. Klockan vad då 15.00 ;o) Han gav oss sänglinne och handdukar. Jag sa att vi hade med oss men han propsade och sa att han sagt åt oss att allt ingick. Sen frågade han oss ifall vi fick bjuda på en öl för att skölja ner resdammet...och vem tackar nej till en kall en....okey, Anne och Olle undantaget ;o)

På vägen till vandrarhemmet såg vi föresten ett slott till, Marsvinsholm slott.

Hur många slott finns det i skåne???

Ja ja, tillbaka till det här med att bo på vandrarhem. Det är helt annat än att bo på hotell. Vid 19.00 skulle vi äta middag. Hemlagad pannbiff med en stark pepparsås. Det var verkligen hemlagat!! Kanongott!! Innan vi fick in maten frågade han ifall vi ville ha rött eller vitt....förmodade att han menade vin....vi är ju inte direkt vin älskare så vi bad om en varsin kall en ;o) När vi sattt med maten kom värden in med en varsin nubben, hmm jag som inte gillar snaps men Gunnar var glad för han fick ju två. Efter maten var Gunnar sugen på sött...ovanligt!!! Värden frågade vad vi ville ha men Gunnar sa - Ta något som är lätt och enkelt för er. In kom  två fat (jag skulle ju inte ha något, men jag åt upp allt) En bit bullkrans, två finska pinnar och två havreflan plus kaffe. Innan vi visste ordet av så kom han ut med en konjak till Gunnar och en likör till mig ;o)

Nu var det inte riktig maten och drycken jag syftade på när jag började skriva om vandrarhem. Under måltiden så kom vi i samspråk med en familj från Tidaholm. Anledningen till det var att de hade med sig sina två hundar. De reagerade på att vi tittade på deras hundarna och de trodde vi misstyckte till att de hade hundarna med sig. Tilläggas ska väl säga att vi satt ute. När de väl forstod att vi tänkte på vår Tilda så var snacket igång.

Efter maten så skulle vi sätta oss ute på verandan och där satt redan ett par men vi struntade i det. Jag hade med mig dator och Gunnar hittade en golftidning. När vi kom ut och frågade ifall det var ledigt  drog snacket i gång ;o) De kom från Arboga och var på semestern utan barnen. När vi satt där plockade ett annat par ut ett bord och satte sig och mumsade på medhavd kyckling. Arbogaparet försvann till sitt efter ett bra tag. Då kände jag till det mesta om dem. De var särbor och hade två barn vardera, 12, 15 och 13, 16 år ;o) Jag hade inte gjort något vid datorn än eftersom de började snacka. När de gick in så trodde jag att jag skulle få skriva men ach vad jag bedrog mig. Då satte de andra paret igång och så gick det nån timme till ;o)

Jag gillar att umgås och prata med människor. På hotell blir det aldrig samma snack med andra boende som det blir på vandrarhem. Det blir mer personligt på ett vandrarhem. Visserligen är det inte samma komfort som det är på hotell men vad gör det. Allt det andra överväger.  Nu sitter vi i bilen påväg till Tommelilla GK för att spela golf.

Ett nytt sätt att resa.

Allmänt dravel
Ja, syrran och hennes Olle lärde mig att man kan göra även en resa från punkt A till B till en upplevelse. I morses satte sig Gunnar och jag och skulle köra till Snårestad utanför Ystad. Vi har köpt ett golfpaket. I paketet ingår övernattning med middag och frukost på ett varndrarhem. Jag ska inte gå hämdelserna i förväg utan berätta om vår resa ner hit.

Vi hade lagat en god sallad som vi hade tänkt stanna någonstans utefter vägen och äta. Vi körde kustvägen ner genom Kristianstad och därifrån tog vi vägen mot Simrishamn. Vi upptäckte att vi skulle tagit vägen innan Kristianstad till Åhus för att sedan köra längst med kusten. Vi struntad i GPS:n och letade oss in på småvägar. Helt plötsligt när vi kom till Vittskövle så dök är upp ett slott. Ett slott mitt i ingenstans!!! Hur kan det vara möjligt???

Alltså det var rena bonna landskapet och helt plötsligt dök detta slott upp. Vi stannade och gick runt lite och förundrades.

Slottet hade en otroligt vacker trädgård. Vi såg ett alldeles igenvuxet litet lusthus.

Humlen hade växt sig så hög så man hade svårt att hitta ingången.

Någon måste ju sköta detta slott. Rabatterna var rensade och buskar och häckar var fint klippta. En liten liten pärla som jag inte hade an aning om att den existerade ;o) Så gott folk skit i GPS:n och gör lite egna avstickare.

Efter kusten skulle vi hitta en alldeles egen strand där vi skulle inmundiga våran medhavda matsäck....ja det var inte det enklaste....anlagde badplatser fanns det gott om men när vädret för en gång skull är super så ska ju alla till havet :/ Vi hittade en liten grusväg (militärväg) som ledde oss till en helt underbar bokskog som vi vandrade runt i. Hittade dessutom bord och bänkar utefter vägen. Där passade vi på att äta lite lunch.

Detta är vad vi ser från vårt lunch ställe. Betande får ;o)

Just nu sitter vi på en av altanerna på vandrarhemmet. När vi kom, en timme tidigare, blev vi bjudna på en varsin kall en, gissa om han blev vår favorit ;o) Batteriet börjar ta slut på datorn nu så jag får fortsätta skriva senare och resten av dagen ;o)

Ha en fortsatt bra dag / Eva-Lena

Tingsryds marknad.

Allmänt dravel
Ja, har man varit på en marknad så har man varit på alla. En hel massa krimskrams och en massa folk.

Men jag hittade en liten handväska. I två stånd sålde de handväskor. Alla för 100 kronor styck. Hade kunna köpt fler för det är lite roligt med handväskor. Nu köpte jag en svart liten ryggsäcksmodell. Stor nog för att rymma även kameran.

När jag ändå var i Tingsryd på passade jag på att gå in på parfymeriet. Behövde ett nagellack och en ny ögonfransböjare....ja, ni vet en sån där man bara INTE klarar sig utan *asg*

Hittade också en liten godsak till Tilda. Ett rökt oxben. Jösses vad hon gillade det. Daniel försökte klappa henne när hon fick det och då visade hon sina fina tandebissingar och morrade nått i stil med "Ge f*n i mitt ben" ;o)

Candy äpple finner man givetvis på marknaden.

Nu har jag dessutom bomärkt bilen. Nu ser man att den tillhör ett TAIF:are ;o)

Gillar bokstäverna på bilen. Jag ska måla dit ett litet I och E. Det får väl alltid någon att dra på munnen ;o) Det är definitivt inte en rallybil jag köpt. Vid omkörning behöver jag en 200 meters start sträcka. Funderar på att hitta någon söt dekal med texten " Kör om, jag trampar så svetten lackar" eller typ något liknande, för det är en liten trampebil jag köpt. Men den är min och jag diggar den ;o)

Fredrik och en kompis till honom var med till Tingsryd. När vi körde i Hovmantorp så hade Fredde lyckats hitta volymknappen till radion. Med radion på högsta volym, fönstrera nervevade och Fredde dansandes i framsätet, drog vi igenom byn. Måste sett skojigt ut, raggandes i en liten trampebil *asg* men det bjuder jag på ;o)

Ha en go kväll / Eva-Lena

Blivit bilägare ;o)

Allmänt dravel
Ja, idag har jag varit till Fröjd motor och köpt en bil. Fröjds motor ligger två hus från oss och vi går ofta förbi bilparkeringen. I tordags såg jag henne. Ja, för det är definitivt en hon. En riktig läcker pudding, ett uttryck som en vän till mig använder, och det passar väldigt bra som beskrivning på min lilla pärla ;o)

I dag är jag alltså bilägare igen. Jag tänker ju inte sluta cykla till jobbet men det kommer ju en vinter med kyla och snöstorm och då är det kanske inte så skoj att cykla. Näää, det är väl inte direkt anledningen till att jag skaffar en bil. Jag (vi) tyckte det var lyxigt att ha två bilar när vi bor i samhället. Men nu när vi bara haft en bil så känner jag att det är jag som fått stryka på foten. Har det varit pissväder så har Gunnar kört mig till jobbet. På lunchen har jag åkt med någon jobbarkompis och så har jag blivit hämtad 16.30. Jag har känt att jag varit beroende av andra och det är något jag inte gillar. När vi gör olika aktiviterer om helgerna tex G spelar golf så har han ju bilen och jag kan på min höjd cykla runt i Lessebo :( Näää, nu kan jag fara vart jag vill när jag vill och det gillar jag.

I dag har den mesta delen av dagen ägnat åt att hitta orginalbilderna från hockeyn. Jag har sparat dem på olika USB-minnen och det var ett litet helsike att hitta allt. Anledningen till att jag letat fram dem är för jag fått en förfrågan från TAIF om att få använda mina bilder till en ny Header på deras officiella hemsida och då behövde de originalbilderna. Blev lite mallig över förfrågan ;o) Men vad jag blev och längta till hockeysäsongen när jag satt och kollade igenom bilderna. Saknar det verkligen men nu är det inte långt kvar ;o) I morgon ska jag åka till Tingsryd och gå på marknad.

Staketet börjar ta form nu . Vi bestämde oss för att sätta upp plank istället, tror att det kommer att bli jätte fint när det blir klart. I år gör vi den ena sidan färdig och till nästa år gör vi den andra sidan. Kommer kanske att se lite lustigt ut med olika staket på sidorna om infarten med det struntar jag i. Nu har jag köpt en bil och vi har inga guldbyxor att plocka sedlarna ur. Hmmm, tänk om man hade det ;o)

Visst är han duktig, gubben min. Jag hade aldrig fixat det, håller mig till fin snickerier ;o)

I dag var jag en sväng till jobbet. Vi öppnade idag efter tre veckor, då det varit helt stängt. Jag kollade igenom min mail. Lösenordet hade gått ut så jag har inte kommit åt min jobbmail hemifrån. Bra i och för sig för vad kunde jag gjort under semestern :/ Nu skickade jag vidare lite som kommit till de som börjat jobba idag. Varken telefoner eller faxar fungerade på jobbet så de fick en lite mjukstart ;o) En annan anledning till att jag var på jobbet var för att höra ifall det var okey att jag tog en extra semester dag nästa fredag. Det körs ju Mud nationals i Skene och vi hade tänkt åka dit och träffa brorsan. Vi tänkte vi skulle hyra en husvagn och åka redan på tordagen och komma hem igen på söndagen. Gunnar och jag åker tillsammans med Fredrik och en kompis till honom ;o)

Ha en skön kväll / Eva-Lena

Läs 5 kommentarer eller kommentera du också!

I morgon går jag in i sista semester veckan.

Allmänt dravel
Nu håller vi (Gunnar) på med vårt staket, ni vet det som hade gått sönder. Han började med att ta bort alla skivorna.

Vi lämnade en bit kvar eftersom den satt ordentligt. Sen satte Gunnar igång med att skruva dit ramen som vi sen tänkte fästa skivorna i. Här har de nya stolparna kommit på plats.

När ramen var på plats började vi fundera på ifall vi inte istället för skivorna sätta ett högt plank. Skivorna som var uppsatta är ju egentligen inget staket utan mer skivor som man sätter runt tex. en uteplats. Vi får se vad det blir när det väl blir klart.

Nu är det ju inte så att jag legat på latsidan. Jag fick faktiskt hålla i hammaren och vattenpasset. Jag hann rensat lite rabatter och köra lite med grästrimmern. Inget vidare roligt jobb men det blir fint när det är klart.

Jag har också graverat i glas eller rättare sagt en skål. Syrrans jobbarkompis ska gifta sig och jag fick äran att gravera på skålen som de tänkte ge till brudparet. Blev nöjd med resultatet.

Namnen och årtalet omgärdat av vinranka.

Sista semesterveckan har vi inget inbokat. Rätt skönt faktiskt, att ta dagen som den kommer. Däremot har jag planerat lite inför 8-9 augusti. Då är det dags för den andra deltävlingen i Mudnationals. Denna gång körs det i Skene. Håller på att planera lite för övernattning. Tänkte också se ifall jag hade möjlighet att ta en semesterdag på fredagen innan. Vi får se vad det blir av det ;o)

Nu är det inte långt till hockeysäsongen drar igång. Börjar längta dit. Laget är nu satt till siste man och den siste spelaren är en som jag hoppas mycket på. Tror att vi får ett bra lag till säsongen. Vi har kvar stommen från fjolårets lag och har förstärkt med några nya spelare. Denna säsong ÄR vår säsong och vår tur att nå Allsvenskan....knepigt, det säger jag varje år. Jaja, hoppet sägs ju vara det sista som överger människan ;o)

Trippen till Ö-vik

Allmänt dravel
Så har jag då samlat mig lite för att skriva lite om vår lilla tripp till Örnsköldsvik för att träffa en bloggvän. Förunderligt att man kan finna sådana underbara personer via nätet. På jobbet tyckte de nog att jag var lite konstig. Du vet ju inte vad du åker upp till. Nää, det är klart men vi har haft kontakt ett par års tid så nog tycker jag att jag kände henne rätt väl.

Jaja, resan började med buss från Växjö 08.15 på torsdag morgon. Jag min dumme nöt hade ingen matsäck med mig. Tänkte att jag tar något att äta när bussen gör sitt stop på ca. 1 timme. MEN de hade gjort om resan till en direktbuss med chaufförsbyte i Linköping. Visserligen kom vi då en timme tidigare till Sthm men där satt jag med tom mage i nästan 8 timmar. Dricka kunde man köpa framme hos chauffören men vad hjälpte det mig när jag inte hade några kontanter. Herregud, jag har ju aldrig kontanter betalar alltid med kort. Jag har nämligen kommit på att jag spar en massa pengar på så sätt.....Varför? Jo, för på grabbarnas (freddes ;o) dagliga fråga "Morsan har du en tjugoa" kan jag altid svara -Nää, jag har inga pengar ;o)

På station mötte syrran och hennes son Jonas upp oss. Jätte skoj att få träffa Jonas en snabbis också. Det var år och dar ser sist, fast vi brukar ha lite kontakt med varandra på nätet. Meningen var att vi skulle gå upp tidigt på fredags morgonen och fara vidare till Ö-vik men hastigt och lustigt så bestämde vi oss för att åka på kvällen. Bra beslut för det var knappt någon trafik alls på natten och vi var ju tre att turas om med körningen.

När vi kom till Sundsvall åkte vi upp på Norra berget och tog lite bilder. Tiden på kyrkklockan visa 3 på morgonen och solen var på väg upp igen.

Något senare passerade vi Höga kusten bron och vi svängde av för fotografering ;o) Om jag är tossig på att fotografera så tror jag nog att Olle (syrrans hjärtevän) var ännu värre. Han knäppte stupalöst :)

Resan upp blev ett litet äventyr den också. Olle var vår reseledare. Vi gjorde bla. ett stop och klättrade upp för Skuleberget, klockan var då inte mer äv fem - halv sex på morgonen. Syrran gav upp efter ca 100 meter medans Olle och jag travade vidare. 400 meter upp fanns en grotta och det var den vi hade som mål. När vi hade 100 meter kvar gav jag upp, inte av utmattning utan på grund av den höga höjden. Sista biten skulle man gå upp för en anlagd stege och gångväg som gick längst med en brant klippa. Jag bara kände att min höjdskräck satte stop. Var ju redan lätt darrig i knäna.

När vi kom ner i gen satte vi oss och åt frukost bestående av soppa (värmd på ett litet spritkök) och kaffe och pannkakor till efterrätt ;o) Vid 6-tiden var vi framme i Ö-vik och jag skickade ett sms till CW "Är du vaken?" Det var hon precis ;o) Vi fick vägbeskrivning på den sista biten till stugan.

Två dagar fick vi tillbringa tillsammans. Vädret var helt underbart klarblå himmel och strålande sol. Jag är glad att vi var där i två dagar. Först dagen var ju syrran och jag lite sega. Sen var vi nog alla lite spända över mötet. Ja, för visst tycker man att man känner varandra rätt väl men det är ändå annorlunda att träffas IRL. Som CW sa "första dagen såg jag bara era bloggsidor framför mig" ;o) Men sen blev det mer verkligt och man tyckte inte längre det kändes så konstigt. Två helt underbara dagar fick vi hos vår vän. Hon skämde bort oss så till den milda grad att jag gick upp ett helt kilo på dessa dagar ;o)

Jag fick se saker i verkligeheten som till exempel välkommen skylten....

.....och NilsG´s lilla stuga.

På lördagen tog vi oss även på en liten bilfärd runt i området. En fantastisk skärgårdsmiljö med en massa fina stugor. Vi tog oss också oss ut till fyren för att vila våra ögon på det öppna havet.

Detta är inte den riktiga fyren utan en liten minifyr de ställt upp.

Sista morgonen var det helt vindstilla och den lilla viken vid stugan låg alldeles spegelblank..

Allt var lika fint som man sett på bilderna på CW´s blogg. Konstig känsla, det kändes nästan som att man varit där innan, kanske i ett tidigare liv, fast mer troligt är ju för att hon delat med sig av sitt lilla paradis på webben ;o)

Hemresan var lika givande som resan upp. Jag är van vid att sträck köra när man ska åka någonstans men detta sätt att resa är betydligt trevligare. Det finns ju så mycket fint att se och uppleva även på vägen. Olle tog på sig rollen som reseledare. Visserligen tog resan från Ö-vik till Sundsvall 7 timmar.....men vi fick uppleva mycket sevärt bla. Linbane färd till toppen av Skuleberg. Vyn var så vacker. På denna höjd känns inte svindeln om man nu undviker att gå ut på klipp kanten och kika ner. Linbanan gav däremot darr i benen men jag kände min ändå trygg, inklämd mellan Anne och Olle ;o)

Vi åkte också ut till Norrfällsviken. En gammalt fiskelby där båthusen nu mera inte inhyser fiskebåtar utan till största delen beboddes av fritidsbåtar. Däremot fanns där en liten fiskaffär som även var en restaurang.

Olle passade på att inhandla rökt sik och lite sill som de skulle mumsa på under deras fortsatta resa genom Sverige.

Jag vill tacka Anne, Olle och CW för en underbar semestertripp.
/ Eva-Lena

Läs 6 kommentarer eller kommentera du också!

Edinburgh igen ;o)

Allmänt dravel
Blev inget bloggande igår men nu sitter jag fast på bussen till Stockholm och har då all tid i världen att skriva lite. Som sagt Edinburgh är en stad som verkligen föll mig på läppen. Gunnar och jag konstaterade att vår familj måste ha lite Skotskt blod i ådrorna. Varför....jo för i Edinburgh finns två otoligt vackra grönområden, Medows park och Bakerfields park. Vi bodde alldeles jämte Bakerfields park och promenerade igenom den när vi skulle in till stan.

Vet ni vad gubben gör tidigt varje morgon? Jo, han går runt och sätter i små flaggor i hålen. En del av parken har de klippt greener och gjort hål. På dagarna går folk omkring med en klubba och putter. Sundt folk Skottar de vet hur man ska utnyttja grön områden bäst ;o)

Dessa två parker mitt i Edinburgh var välbesökta. Folk satt i klungor på filtar och på kvällarna åkte engångsgrillar och vinflaskor fram. Parken var väldigt välskött och av storleken så förstår man att man behövde rediga gräsklippare.

Genom parken kunde man promenera på avlagda gång- och cykelvägar, kantade med granna träd.

Pubar, finns det en hel del av i Edinburgh. De flesta mycket smakfullt inredda både in- och utvändigt. Bobbys bar tyckte jag bara var för läcker.

På måndagen hade de torghandel och sålde mycket spännande saker mestadels saker att stoppa i mun så som marmelader, ostar, korvar, puddingar och kryddor.

Jag måste berätta om min lilla fadäs. När vi var vid torget passade jag på att skriva vykort. Jag hade köpt tre stycken, ett till brorsan, syrran och ett till Roffe och Kärran. Jag skrev dit deras namn och skrev korten. Adressboken låg i resväskan så jag tänkte att jag plockar upp den sen och skriver i det. Sen fortsatte vi promenra runt bland stånden. Gunnar fick syn på en sådana där söt postlåda och jag rusade dit med korten. Inte först vi satt på bussen till flygplatsen kom jag på att jag inte hade skrivit dit adresserna. Gammal och halvt senil, eller? *asg*

Efter marknade promenerade vi upp till Royal Mill, gatan som går mellan Slottet och Holyrood Palace. En gata man inte ska missa när man är i Edinburgh.

Edinburgh är uppdelat i Old Town och New Town. I den gamla delen uppehöll vi oss mest. För att ta sig från den gamla delen till den nya gick man över en bro vid Weasley station. Där tog jag dessa bilder av det vackra Edinburgh.

Det fanns ett riktigt fint monument som man kunde ta sig upp i. Man kunde klättra enda högst upp och fick då en vidunderlig utsikt. Jag kan ju säga att höjder inte är min starka sida. Jag tog mig upp en tredje del. Det tyckte jag räckte alldeles förträffligt ;o)

Jag har pippi på fåglar och såg givetvis en när jag var upp i tornet.

Nää, nu ska jag se till att vila lite. Gick upp 5.30 och sitter nu på bussen upp till syrran i Stockholm. I morgon går färden vidare med bil till Catwomen i Ö-vik ;o)

Touch of the Highlands

Allmänt dravel
På söndagen åkte vi med bussturen. Resan anordnades av Highland experience tours. Resan bokar man enkelt visa deras hemsida och allt fungerade perfekt. De har många olika turer både över en dag eller flera dagar med övernattningar på olika B & B.

Vi valde en kortare tur som startade vid 10.00 och vi kom hem igen vid 17.30. Resan blev en halvtimme längre för att vi tog en liten promenad när vi nådde höglandet. Det var väl inte riktigt tänkt men vår guide fyllde våra önskemål.

Vår guide var otroligt insatt i Skottlands historia och berättade med en inlevelse som fångade  uppmärksamhet. Vi var 10 personer med på resan varav 7 svenskar ;o) och 3 japaner. Eftersom vi var flest svenskar så blev det mycket historier om tokiga svenskar som han varit i kontakt med som guide ;o) Måste nog säga att han gjorde resan ännu mer upplevelsefull.

Vårt första stop var vid järnvägsbron över Firth of Forth, där 53 man fick sätta livet till vid bygget.

Givetvis var jag också tvungen att ta ett fotografi på bron som tog oss över vattnet. Deras postlådor diggar jag skarpt ;o)

Färden fortsatte till Nationalparken utanför Dankeld. Grönt och lummigt med ett fantastiskt fint vattenfall.

Vår käre guide lurade mig nedför de glas hala klipporna. Det hade regnat och mossan och stenarna var fruktansvärt hala men vad gör man inte för att få fina bilder på vattenfallet ;o)

Det var en otroligt vacker skog, rent trollsk ;o)

Klockan började  närma sig tolv och magen började höra av sig. Så efter vår lilla promenad tog vi oss in till Dunkeld. En liten mysig stad värd att se.

Här åt Gunnar och jag lunch. Vi valde lammstek med kryddig potatismos, gudomligt gott. Till detta drack vi en varsin kall en...vad annars, när man är i ölens förlovade land ;o)

Efter maten promenerade vi runt och tittade även på katedralen.

Sen blev det åter att sätta sig i bussen för vidare färd uppåt landet, a touch of the highlands. Jag hade velat sett ännu mer av det fantastiska landskapet men här kommer lite bilder från det vi fick uppleva.

Nästa gång jag besöker Skottland ska jag ta en tre dagars tur för att få uppleva mer av det skotska höglandet. Vi satte oss i bussen igen och guiden berättade den ena historien efter den andra och det var mycket roande. Han berättade för Gunnar och mig, när vi promenerade runt, att St Andrews var en statlig golfbana och att det varje söndag var öppen för allmänheten. Man kunde då ta med sig picknick korgen och filten och promenera runt på banan hur som helst. Ville man så kunde man ta med sig fotbollen och spela lite fotboll på banorna om man så ville ;o)

Vi stannade till i Crieff på hemvägen för en fika...jaja fika och fika..gunnar och jag tog puben och beställde in en varsin kall en ;o)

Crieff var ytterligare en genom gemytlig by med trevliga skottar ;o)

Jag har verkligen blivit förälskad i Skottland och jag SKA dit igen...bara så ni vet det ;o)

I morgon tänkte jag berätta lite mer om Edinburgh och lägga ut lite fler bilder men nu säger jag natti natti / Eva-Lena

Läs 2 kommentarer eller kommentera du också!

Edinburgh

Allmänt dravel
Ja, då var vi här nu. Gårdagskvällen blev rätt sen. Vi ville inte ta taxi till hotellet utan gick. Det tog si sådär en timme men det var det värt. Vi fick ju se en heldel. Efter att vi checkat in så tog vi närmsta resturangen, vilket var en lyckträff. Mycket god mat och en god Ale ;o)

I dag har vi gått och gått och så gick vi lite till. Så mycket att se och så lite tid. Vi tog också en åktur med en turistbuss som gick runt stan. Satt uppe på taket och plåtade allt och alla. Kände mig som en japansk turist :o)

Det var ändå smart att ta en sådan tripp för du hinner se så mycket. Vi upptäckte på så sätt en helmysig gata med massor av uteserveringar som vi senare letade oss fram till och käkade lunch. "Fish and chips" valde vi givetvis ;o)

Jag tog en massa bilder men jag väljer att lägga ut några profilbilder istället för vackra byggnader.

Skottar med kiltar så man många av. Unga som gamla och en del med säckpipan under armen.

Jag och en av mina grabbar snackade här om dagen om plommonstop och han visste inte vad det var för slags huvudbonad. Tog en bild av en kvinnlig polis med en sådan hatt.

När vi gick på Royal Mill fick vi syn på en person som måste ha något form av rekord i piersingar. Vi kunde omöjligt bedömma hennes ålder.

En lite husbild lägger jag också ut. Edinburgh besår till 80 % av gamla vackra hus. Flera med tinnar och torn. När man går runt i Edinburgh så känns det som att man kommit in i Harry Potters värld.

Nu ska jag vila lite innan jag slänger mig i duschen, svirar om och sedan ut och uppleva Edinburgh by night. Fast vi är rätt slut både Gunnar och jag så det blir nog rätt stillsamt.

Ha en go kväll / Eva-Lena
Puss på er grabbar!! ;o)

Sitter på Skavsta.....

Allmänt dravel
....har precis checkat in men det är 1,5 timmar innan planet lyfter. Tur att man har datorn med så man kan slå ihjäl lite tid. Annars är det rätt skoj att bara kika på folk, finns alla de soi en tjej frrter. Skulle min dotter klippa denna frissa så skulle jag nog sätta i halsen. Vilken tur att jag inte har någon dotter ;o) Få inga griller i huvudet grabbar, det ÄR en tjejfrilla!!

Daniel frågade ifall jag skulle blogga något under resan. Jag sa att datorn ska med så finns det tillfälle så skriver jag nog någon blogg och lägger ut bilder. Va bra, tyckte Daniel då kan man ju läsa om vad ni gör ;o)  När jag är ut och reser så brukar jag föra dagbok. Innan bloggen så skrev jag alltid i brevform och skickade till syrran. Tyvärr syrran framöver blir det i bloggform men du är hjärtliget välkommen att komma in och läsa.

Det börjar bli rätt mycket folk här nu och folk stirrar runt så man blir rent snurrig. Har de inte semester...ta det lungt!! Fast det kanske är lätt för mig att säga som får vänta ett bra tag innan jag kliver ombord. Planet till Liverpool har precis börjat släppa ombord folket.

Nu ska jag surfa runt lite. Ha det så bra så hörs vi snart igen. Hotellet hade trådlöst internet och får jag det att fungera så kommer jag att skriva om inte så hörs vi när jag kommer hem igen.

Ha en skön kväll / Eva-Lena
Läs 5 kommentarer eller kommentera du också!

Härligt med semester

Allmänt dravel
Helt underbart är det. Ingen klocka som väcker oss på morgonen. Visserligen vaknar vi tidigt. Igår var vi till Trummenäs, utanför Karlskrona hos en tidigare arbetskamrat till mig. Han blev paff när vi i morses var uppe redan innan åtta. Ni är ju värre än barnbarnen, tyckte han ;o)

Det var en riktigt trevlig sammankomst. Gunnar och jag och Mats, en annan gammal arbetskamrat, blev nedbjudna. Vi anlände vid 11.00 och åt en god sallad och en liten kall en innan vi gick till golfbanan, som bara låg en liten bit från Håkans stuga. Här står herrarna på första tee (=utslagsplats, en liten förklaring till Martina och syrran ;o)

Vi hade otroligt tur med vädret. Regnet öste ner när vi kom till Håkan men vi fick inte en droppe regn på oss under hela rundan. Vi spelade "Bäst boll". Vilket innebar att vi tävlade i lag. Jag och Gunnar mot Håkan och Mats. Alla spelar hålet och så väljer man den i paret som har flest poäng.

Man kan nog säga att Mats och Gunnar tävlade mot varandra. Jag och Håkan hade lite krig på banan och var nog mest behjälpliga när det gällde att passa flaggan.

Däremot blev jag överaskad att Håkan var så huslig, en riktig mästergrillare. Till förrätt fick vi fjärilskotletter av lax med en vidunderligt god sås. Efter det bjöds vi på en god biff. Håkan var så mån om att alla skulle få köttbiten så som man ville ha den. Gunnar fick den halvblodig, Mats och jag fick dem lätt rosa medans han välstekte sin egen bit.

Även kvällen blev fin. Vi satt ute det mesta av kvällen men till sist fick vi allt flytta in till infravärmen och alla de tända ljusen.

Vi tyckte alla att det var trevlig så vi MÅSTE göra om det. Vi kom fram till att vi tar nästa träff hos Mats, i hans stuga på Öland med golfspel på Nybro GK. Emmaboda GK får vi spela när vi tar middagen hos oss. Någon sommarstuga har vi ju inte men det går nog lika bra att vara här i huset  ;o) Tack så jätte mycket, Håkan och Mats, för en mycket trevlig dag och kväll.

Innan vi skulle gå ut och spela igår fick jag ett samtal från Fredrik. Han har gått sommarskola för att läsa upp till G i matte. Han lät väldigt ledsen och sa att fröken ville prata med mig. Jag undrade vad det handlade om. Ähh, hon vill prata med dig. Till sak hör att när halva sommar skolan var gjord fick jag ett samtal från fröken om att Fredrik var alldeles för pratig och behövde skärpa sig. Hon sa då att jag kunde berätta för honom att fortsätter han med snacket så skickar de hem honom. Jag hade ett regält snack med honom och sa att det är helt upp till honom. Detta är HANS chans att slippa gå IV ett helt år. Jaja, nu till sak. Fröken kom till telefonen och sa - Vi kommer att skicka hem Fredrik idag!! Okey, var det ända jag fick ur mig. - Ja och anledningen till att vi skickar hem honom är ................för att han är klar och han har klarat alla proven och fått godkänt. Sen skrattade hon hjärtligt och sa att det var Fredrik som ville att hon skulle ringa och säga så här. Ja, det är lille Fredde i ett nötskal.....se till att morsan får hjärtinfarkt innan hon blir 45 *asg* Så här glad blev Fredde när han ä.n.t.l.i.g.e.n fick sommarlov.

I morgon bär det av till Edinburgh. Jag har haft förmanings tal för grabbarna vid middagsbordet idag. Det är första gången vi far iväg så långt i flera dagar och lämnar dem ensamma. Nu vet jag att de är stora. Daniel blir 20 snart och Micke är myndig och Fredrik 16, så nog tusan ska de fixa det. Själv flyttade jag hemifrån som 17-åring. Men för mig är de fortfarande mina små gossar ;o)

Jag ger grabbarna väldigt stort eget ansvar och jag tycker att de ska lära av egna misstag. Visst vill man ibland styra sina tonåringar att göra som man själv vill. De måste tänka och få agera efter eget omdömme. Jag som förälder kan ju tjata ihjäl mig på dem men vad hjälper det? Ta detta med Fredde tex. han fick en chans att fixa sitt betyg med sommar skolan. Han höll på att sumpa det. Jag talade om att det var hans ansvar. Man måste rusta sina ungar för vuxen livet. Visst har man ett ansvar över dem tills de blir myndiga (och även efter det) men samtidigt kan man inte styra deras liv. Man ska alltid finnas där för dem MEN de måste lära sig att fatta egna beslut och ta konsekvenserna av deras handlingar. Du lägger grunden när de är små och finns till hands när de blir större.

Nu ska jag plocka ihop kläder för helgen ;o) Ha en go kväll / Eva-Lena

Örebro-AIK

Allmänt dravel
Då har vi varit i Örebro och kollat på allsvensk fotboll. Daniel är ett AIK-fan och för hans skull åkte vi till Örebro för att se dem spela. Det var många dit resta gnagare och jag måste faktiskt ge dem alla en eloge för deras sång. Det var riktigt mäktigt att lyssna till.

Totalt var det 11.158 åskådare på plats för att se drabbningen i hällande regn. Regnade i princip hela matchen. När det var uppehåll var kameran framme och det togs lite bilder. Örebros klack hördes inte lika bra men deras tifo var mäktigt.

Matchen var jämn. Örebro dominerade i första halvlek medans AIK tog över kommandot i den andra halvleken. Matchen slutade alltså rättvist med 1-1.

För ett tag sen gjorde en liten Quiz i facebook. Resultatet blev att jag var 73% man och 23% kvinna?? Hihi, jag är lite nojjig över detta resultat. Kollar jag igenom min blogg börjar jag faktiskt undra lite ifall det ligger något i det. I min beskrivning så har jag nämnt att jag är lite grabbig men jag måste få klargöra detta. Alltså, visst gillar jag hockey, fotboll och sport i allmänhet. Gillar att snickra och finner till och med ett nöje i mud nationals ;o) MEN jag är faktiskt väldigt kvinnlig också!!

Jag gillar kläder, kjolar, klänningar. Jag har långa naglar och om jag orkar så sätter jag gärna lite färg på dem. Jag rakar benen och noprar ögonbryn (det ÄR kvinnligt ;o) Jag gillar att sminka mig fast jag sällan gör det till vardags. Men någonstans inom mig så finns det nog en liten man eftersom jag själv känner att jag måste framhäva mina kvinnliga sidor *asg*

Ha en bra dag / Eva-Lena
Läs 1 kommentar. Lämna den andra kommentaren!

Äntligen semester!! ;o)

Allmänt dravel

JIPPIE 4 VECKORS SEMESTER!!!!

I dag har vi städat. Känns faktiskt skönt att börja med städning inför semestern man kan koppla av på ett annat sätt då. Snart får vi besök från Stockholm. Roffe och Kerstin kommer över. De har hyrt stuga på Öland, som de gör varje år. Vi brukar alltid se till att träffas då. I år blev det krock på krock så vi bestämde oss för att de skulle komma ner till oss dagen innan de ska tillträda stugan. De sover över och i morgon far Gunnar, jag och Daniel till Örebro för att se Örebro-AIK medans Roffe och Kärran åker till stugan på Öland.

Lite roligt med Roffe och Kerstin. De är två personer som är mina äldsta vänner. Ja, inte till åldern sett men som jag känt längst. Vi bodde grannar när jag bodde i Vårby Gård, en söder förort till  Stockholm. De var i tjugoårs åldern och jag var en hopplös liten tös som nästan dagligen knackade på och ville leka med deras lille Jumbo, en söt liten svart pudel. När vi flyttade från Vårby Gård så var R & K vuxna och såg därför till att hålla kontakten med den lilla granntösen. Åren har gått och åldersmässigt har jag hunnit ifatt. De är i samma ålder som min make så vi har mycket gemensamt och väldigt trevligt när vi träffas ;o)

Daniel ser verkligen fram emot resan till Örebro då han får se sitt kära AIK spela. I går så var han in på ett AIK forum och länkade till min sida. Han skrev att jag skulle blogga om matchen och lägga ut bilder. Det kommer jag givetvis att göra. Kameran är ALLTID med ;o) Men jag konstaterade en lite skojig sak efter hans länk. Jag hade 103 besökare under dagen. När Holger, på sin TAIF-blogg, länkade till min sida hade jag 159 besökare på en och samma dag. Det måste väl betyda att det finns fler TAIF:are än AIK:are *asg*

Jag har två saker som jag ska göra på min semester, som jag verkligen ser fram emot. Resan till Edinburgh som jag berättat om tidigare och en resa till Örnsköldsvik. Först skulle jag åka dit för att hälsa på en kär bloggvän, sen bestämde jag mig för att inte fara dit. Veliga Eva-Lena ;o) NU kommer resan att bli av!! Jag kommer att åka upp till syrran i Sthm och därifrån åker jag, syrran och Olle (syrrans käresta) till Ö-vik. Olle ska hälsa på sina vänner och jag och syrran åker till Catwomen.....ja, det har varit hennes namn i flera år för mig... nu vet jag hennes riktiga namn. CW, som jag gärna kallar henne vet mer om mig är de flesta av mina vänner. Det blir gärna så...för på nätet är man ändå lite anonym. Det ska bli så trevligt att träffa henne IRL. Syrran har också funnit en vän i CW. Vi konstaterade att CW är den första vän vi har tillsammans innan har det alltid varit dina vänner och mina vänner ;o)

Önskar Er alla en riktigt skön sommar...fast jag kommer säkert att dela med mig av mina semester äventyr...men på sommaren blir det inte lika mycket bloggande som vanligt.